عید باستانی نوروز مبارک باد
در آستانه ی بیداری دوباره ی طبیعت، نو شدن زمین و جشن شکوفه ها عید باستانی نوروز را به تمامی هم وطنان عزیز و گرامی تبریک عرض نموده سالی پر بار، موفقیت آمیز، با صحت و سلامتی در کنار خانواده برایتان آرزومندم. امیدوارم بهار زیبای عمرتان هرگز پاییزی نشده و موفق و موید باشد.
عید از اول فروردین شروع نمی شود، همین الان هم شروع شده است. خوب به اطراف خود دقت کنید. شور و هیجان سال جدید را در همه جا می توانید ببینید بلیط های نوروزی قطار و هواپیما به فروش رسیده اند. تورهای مسافرتی همگی رزرو شده اند. در هتل ها کمتر می توان جای خالی پیدا کرد. صحبت از سهمیه بنزین اضافی سفر نوروزی جدی است. رادیو و تلوزیون برنامه های نوروزی تدارک دیده و شرکت ها در حال بستن حساب های آخر سال خود و تسویه حساب و محاسبه سود و زیان سالانه خود هستند. بازار تقویم و سر رسید داغ است و شهر هم دارد تمیز می شود. بلوک ها و حفاظ های کنار جاده ها و خیابان ها رنگ می خورند و تعمیر می شوند. دیوارها و در منازل ترمیم می شوند و بازار نقاشان رونق دارد. پدربزرگ ها به دنبال اسکناس های نو هستند و مادربزرگ ها به آسمان نگاه می کنند که چه وقت هوا آفتابی می شود تا فرش ها و پرده ها را بشویند و خانه تکانی کنند. ماهی گیران هر روز زمستان به دریا می روند تا ماهی های شب عید را صید کنند و به دست توزیع کنندگان در سراسر کشور برسانند و مسئولان در تلاش اند تا میوه ها و آجیل را به قیمت مناسب در دسترس مردم قرار دهند خلاصه کلام همه با شور و شوقی وصف ناپذیر عید را می بینند و ورود آن را جشن می گیرند.
دختر و پسرها هر شب در خواب رنگ کفش و لباس و دامن و شلوار خود را می بینند و مردان خانواده اتومبیل های خود را برای سفر نوروزی رو به راه می کنند مغازه ها پشت شیشه ویترین خود بر چسب های بزرگ حراج نوروزی می چسبانند و در هر گوشه کشور شنبه بازارها و... رونقی بسیار یافته است خیلی از تاجران و کاسب کاران عمده سود خود را مدیون همین ایام عید می دانند. حتی زمین هم انگار دیگر زمستان را قبول ندارد و هر چند برف و سوز سرما سعی می کند خودنمایی کند اما به محض این که اولین اشعه آفتاب در آسمان می درخشد سرما یک باره میدان را خالی کرده و گرمای لطیف بهار همه جا را پر می کند.
خوب نگاه کن! آیا متوجه می شوی که عید آمده و همه در آن شناور شده اند؟ کارت های سال نو، هنوز بازار پر رونق خود را دارند و چاپخانه ها سرشان آنقدر شلوغ شده که بسیاری از مجلات پیشاپیش شماره های ویژه نوروز خود را آماده کرده اند و نوبت گرفته اند. انسان ها هر چه در دریای عید بیشتر شناور می شوند، نسبت به یکدیگر مهربان تر و صمیمی تر می شوند.
صبا وجودی- عضو شورای دانش آموزی دبیرستان فرهنگ ناحیه 2 اردبیل
میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی و امام صادق علیه السلام را به عموم دوستداران شان تبریک عرض می نمائیم.
از بام و در کعبه به گردون رسد آواز
کامشب در رحمت به سماوات شده باز
بت های حرم در حرم افتاده به سجده
ارواح رسل راست هزاران پر پرواز
کعبه زده بر عرش خدا کوس تفاخر
مکه شده زیبا دل افروز و سرافراز
جا دارد اگر در شرف و مجد و جلالت
امشب به سماوات کند خاک زمین ناز
از ریگ روان گشته روان چشمه ی توحید
یا کوه و چمن باز چو من نغمه کند ساز
دشت و در و بحر و برو، جن و بشر و حور
در مدح محمد همه گشتند هم آواز
هر ذره ی کوچک شده یک مهر جهان تاب
هر قطره ی ناچیز چو دریا کند اعجاز
جبرئیل سر شاخه ی طوبی چو قناری
در وصف محمد لب خود باز کند باز
جبرئیل چه آرد؟ چه بخواند؟ چه بگوید؟
جایی که خداوند به قرآن کند آغاز
خوبان دو عالم همه حیران محمد
یک حرف ز مدحش شده ما کان محمد
این است که برتر بود از وهم کمالش
جز ذات الهی همه مبهوت جلالش
رضوان شده دلداده ی مقداد و ابوذر
فردوس بود سائل درگاه بلالش
والله قسم نیست عجب گر لب دشمن
چون دوست ز هم بشکفد از خلق و خصالش
هرگز به نمازی نخورد مهر قبولی
هرگز، صلوات ار نفرستند به آلش
بی رهبریش خواهد اگر اوج بگیرد
حتی ملک العرش بسوزد پر و بالش
یوسف ببرد حسن خود از یادگر او را
یک منظره در خاطره افتد ز خیالش
این است همان مهر درخشنده که تا حشر
یک لحظه به دامن نرسد گرد زوالش
گل سبز شود از جگر شعله ی آتش
در وادی دوزخ فتد ار عکس جمالش
چون ذات خدای ازلی لیس کمثله
باید که بخوانیم فراتر زمثالش
ایجاد بود قبضه ای از خاک محمد
افلاک بود بسته به لولاک محمد
ای جان جهان بسته به یک نیم نگاهت
دل گشته چو گل سبز به خاک سر راهت
هم بام فلک پایگه قدر و جلالت
هم چشم ملک خاک قدم های سپاهت
عیسی به شمیم نفست روح گرفته
دل بسته دو صد یوسف صدیق به چاهت
دل های خدایی همه چون گوی به چوگان
ارواح مکرم همه درمانده ی جاهت
از عرش خداوند الی فرش، به هر آن
هستند همه عالم خلقت به پناهت
دائم صلوات از طرف خالق و خلقت
بر روی سفید تو و بر خال سیاهت
زیباتر و بالاتری از آنکه به بیتی
تشبیه به خورشید کنم یا که به ماهت
سوگند به چشمت که رسولان الهی
هستند به محشر همه مشتاق نگاهت
زیبد که کند ناز به گلخانه ی جنت
خاری که شود سبز در اطراف گیاهت
این نیست مقام تو که آدم به تو نازد
عالم به تو خلاق دو عالم به تو نازد
ستاد عمره ی دانش آموزی استان اردبیل
سید جواد مظلومى، مجله ی میقات حج شماره 50
خانه خدا، بنا به روایتى، به جهت چهارگوش بودنِ بنایش، به «کعبه» شهرت یافت(1) و هر یک از گوشههاى آن «رکن» خوانده شد و از درون، زاویههایش «کنج» نام گرفت.(2) گرچه ارکان، به ملاکهاى گوناگون، نامهاى مختلفى دارند، ولى گاه در نوشتههاى متفاوت و یا حتى در ضمن یک متن، عنوان واحدى به بیش از یک رکن اسناد داده شده است.
در این نوشته، پس از تبیین عناوین مورد اتفاق، به مهمترین و شایعترین اختلاف موجود نیز مىپردازیم و در نقل اقوال گوناگون، اشارهاى به برخى خطاهاى نادر هم خواهیم داشت.
رکن اسود؛ از آن روى که حجرالأسود در آن است، به این اسم خوانده شد و چون آغاز و انجام هر طوافى باید از امتداد حَجَر باشد و استلام حجرالأسود از آداب مشترک طواف در میان همه مذاهب اسلامى است؛ نام «رکن اسود» به صورت مکرّر در متون به کار رفته و همه بر مصداقى واحد دلالت دارند. حتى این کثرت استعمال بهگونهاى است که هرگاه عنوان رکن به صورت مطلق و بدون انضمام قرینهاى به کار رود و منظور رکن خاطى باشد، به رکن اسود انصراف خواهد داشت(3) و حتى گاه خود حجرالأسود رکن خوانده شده است.(4)
نامهاى ارکان، به اعتبار جهات چهارگانه:
از آنجاکه رکنهاى چهارگانه کعبه، با اختلاف ناچیزى، در سمت جهات چهارگانه اصلى قرار دارد، هر رکن به اعتبار جهت جغرافیایى، نامى خاص گرفته است؛ یعنى رکن اسود که در سمت شرق واقع است، «رکن شرقى» نامیده شده و رکنهاى بعدى، به ترتیبى که در طواف پیموده مىشوند، رکنهاى شمالى، غربى و جنوبى نام گرفتهاند.
ادامه مطلب ...1. امام صادق(ع): هرکه فردی را در گناهی پیروی کند به تحقیق که او را پرستش کرده است. (تحف العقول) صفحه 355
2. امام صادق(ع): شیطان گفته همه مردم در قبضه حکومت من هستند جز 5 کس: 1.کسی که با نیت صحیح در هر کاری بر خدا توکل کند. 2.آنکه شبانه روز به هنگام ثواب و خطا بسیار یاد خدا باشد. 3.کسی که هرچه برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد. 4.آنکه به هنگام مصیبت صبر کند. 5.کسی که به قسمت الهی راضی باشد و غم روزی نخورد. نصایح صفحه 225
3. امام صادق(ع): از امام(ع) سوال شد آسودگی و راحتی دنیا در چیست فرمود: در ترک هواهای نفسانی. گفته شد راحتی آخرت در چیست؟ فرمود: روزی که داخل در بهشت گشتی. تحف العقول صفحه 390
4. امام صادق(ع): احسان به مردم به کمال نمیرسد جز با سه خصلت: 1- شتاب نمودن در آن 2- کم شمردن بسیار آن 3- منت نگذاشتن با آن به مردم. تحف العقول صفحه 337
5. امام صادق(ع): سه چیز اند که در هرکه باشند ایمانش کامل است: 1. کسی که چون خشم نماید این امر او را از حق خارج نسازد 2. و چون از چیزی خوشنود گردد این شادی او را به گناه نکشاند 3.و کسی چون به قدرت رسید گذشت و بخشش نماید. تحف العقول صفحه 339
ادامه مطلب ...مرحوم علامه طباطبایى در توضیح منافع حج چنین مىنگارند:
«منافع دو گونه است: دنیوى و اُخروى. منافع دنیوى عبارت است از آنچه سرمایه تعالى حیات اجتماعى انسان باشد و زندگى را رونق دهد و حوائج گوناگون را برآورده سازد و کاستىهاى مختلف در زمینه تجارت، سیاست، ولایت، مدیریت، و آداب و رسوم و سنتها و عادات و همکاریهاى مختلف و همیارى اجتماعى و نظایر آن را جبران کند.هر گاه گروهها و اجتماعاتى از مناطق مختلف زمین، با نژادها و رنگها و با آداب گوناگون که دارند، گرد آیند و یکدیگر را بازشناسند در حالى که همه بر یک سخن، که سخن حق است، متفقاند و پروردگار یگانه را بپرستند و به سوى یک قبله رو کنند، این وحدت روحانى، آنان را به اتحاد ظاهرى نیز فرا مىخواند و همانگونه که گفتارشان یکى است عملشان را نیز همگون ساخته و از صمیم جان به تبادل امکانات و همیارى در حلّ مشکلات خود خواهند پرداخت و از آنچه در توان دارند در تعاون به یکدیگر بهره خواهند گرفت بدینسان هر جامعه کوچکى به جامعهاى بزرگ تبدیل مىشود و گروهها به یکدیگر مىپیوندند و تودهاى عظیم تشکیل داده و نیرو و توان و امکانات خود را بر یکدیگر مىافزایند، بدان گونه که کوههاى سر به فلک کشیده در برابر آن تاب مقاومت نخواهند داشت و هیچ قدرت اهریمنى بر آنها فائق نخواهد آمد و بدیهى است که هیچ عاملى چون اتحاد و همبستگى، براى حل مشکلات کارآیى ندارد و دستیابى به وحدت و همبستگى جز از طریق تفاهم میسر نیست و براى تفاهم هیچ چیز مانند دین و ایمان نقش نخواهد داشت.اما منافع اُخروى؛ عبارت است از تقرّب به خدا و به آنچه عبودیت انسان را در قالب گفتار و عمل متبلور مىسازد. اعمال و مناسک حج در بردارنده انواع عبادات است؛ چون توجه به خدا و ترک لذائذ مادى و مشاغل زندگى و پیمایش طریق عبودیت با تحمل سختىها و طواف خانه خدا و نماز و قربانى و انفاق و روزه و امثال آنها....
عمل حج با ارکان و اجزایى که دارد، نمودار کاملى است از آنچه ابراهیم خلیل(علیهالسلام) در مراحل توحید و نفى شرک و اخلاص بندگى. بدین ترتیب تأسى به حضرت ابراهیم(علیه السلام) و آمدن مردم به زیارت خانه خدا این منافع اُخروى و دنیوى را در بَردارد و چون این منافع را دریافتند بدان چنگ خواهند زد، زیرا انسان بدینگونه سرشته شده که خیر و منفعت خود را دوست بدارد و در طلب آن باشد.»
منبع:برگرفته از تفسیر المیزان، ج 14، صص 406 ـ 405.
الهی عده ای تو را در آسمان جستجو می کنند و من در درون خویش.
الهی چگونه ناامید باشم که کریمی چون تو صاحب من است.
الهی چگونه به خود نبالم که تو از روح خود در من دمیده ای.
الهی تو را می پرستم که تو لایق پرستشی و تو را می ستایم که تو لایق ستایشی.
الهی آن کس که بر تو عاشق شد هم دنیا را دارد و هم آخرت، اما تو خود بگو که با آنها چه کند وقتی تو هستی؟
الهی هر که تو را دارد چه ندارد و هرکه تو را ندارد چه دارد؟
الهی فرصت ها می گذرد و از دست می رود تو از ما بگذر تا از دست نرویم.
الهی فرصت اندک است و یک ابدیت در پیش خوشا که این اندک و آن ابد با تو بگذرد.
الهی عطش را آب کاهدد، آبی از کامت خواهم که عطشم را زداید.
الهی شرم دارم که از تو جز تو خواهم که از بزرگی چون تو خواستن عین بی ادبی است.
الهی چشمک بصیرتم ده، گوش دادی شنیدنم ده، لب دادی کامم ده، جان دادی جانانم ده.
الهی بینا تر از آنکس که تو را می بیند کیست به دیدار خوبانت نایلم کن.
الهی در شگفتم از مردمی که بر روزی و رزقی که تو عطا می کنی به و قیمت می نهند.
منبع: ماهنامه نسیم کانون الزهرا گرمی
منبع: ماهنامه نسیم کانون الزهرا گرمی
«کعبه» نخستین خانه ای است که به امر خداوند برای هدایت مردم بنا شده است.
کعبه، خانه مقدسی است که به دست توانای رسولان الهی ابراهیم و اسماعیل(علیها السلام) بنا گردیده.
کعبه همان خانه مقدسی است که خدای جهان، ابراهیم و اسماعیل(علیها السلام) را به تطهیر از مشرکان مامور نموده.
کعبه، همان کانون مقدسی است که خداوند متعال آن را مایه قیام قرار داده است.
کعبه، خانه ای است که ابراهیم(علیه السلام) به امر خدای متعال ماموریت یافت که بندگان را به سوی این خانه فرا خواند.
«حج» یکی از ارکان اساسی اسلام است و روح و جوهره بنیادین آن، شناخت و معرفت خداوند است.
هدف از حج این است که هر یک از بندگان خدا، در صورت داشتن استطاعت یک بار در طول زندگی به انجام آن توفیق یابند و با اعمال و مناسک و شعایر گوناگون، عبودیت و بندگی خود را به اثبات رسانند و بکوشند تا ظاهر و باطن خود را با صبغه ابراهیم(علیه السلام) آراسته و با آیین حنیف وی پیوند دهند.
حج، راهی است که بندگان به سوی خدا می پویند، آخرین منزل قرب است که می توانند در این زندگی دنیوی بدان راه یابند. حج، تنها این نیست که ما به دیار حرم برویم و باز گردیم، بلکه حقیقت حج، برخورداری از آثار و دستاوردهایی است که حج به خاطر آن واجب گردیده است.
حج، ترک دیار و هجرت به سوی یار است، مقام وصل است که با تصفیه جان و رنج تن و بذل مال می توان بدان رسید. قرآن از این رو مناسک حج را «شعائر» نامیده و حج گزار این شعائر را به صورت رمز از آن طلایه داران توحید، تقلید می کند.
حج وسیله تقرب به خدا و پناهگاه معنوی برای انسان هاست، زیرا آدمی با فریاد «لبیک، اللهم لبیک» زمزمه عاشقانه و شورانگیزی از عمق روح و روان خود، سر می دهد و دردهای درون خود را با خدای مهربان، در میان می گذارد.
شایان توجه است که هیچ عبادتی خشک و بی روح نیست، بلکه در هر عملی از اعمال حج نکته ها و معارف فراوانی وجود دارد که هدف اصلی حج را تشکیل می دهند.
در مناسک حج، اسرار دقیقی نهفته است که حجاج محترم باید به اسرار این فریضه مهم الهی توجه کنند.
منبع: کانون الزهرا گرمی، انجمن راهیان حج