راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل
راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل

تبریک عید سعید نوروز

عید باستانی نوروز مبارک باد

در آستانه ی بیداری دوباره ی طبیعت، نو شدن زمین و جشن شکوفه ها عید باستانی نوروز را به تمامی هم وطنان عزیز و گرامی تبریک عرض نموده سالی پر بار، موفقیت آمیز، با صحت و سلامتی در کنار خانواده برایتان آرزومندم. امیدوارم بهار زیبای عمرتان هرگز پاییزی نشده و موفق و موید باشد.

نگاه کن صدای پای عید می آید!

aid 

عید از اول فروردین شروع نمی شود، همین الان هم شروع شده است. خوب به اطراف خود دقت کنید. شور و هیجان سال جدید را در همه جا می توانید ببینید بلیط های نوروزی قطار و هواپیما به فروش رسیده اند. تورهای مسافرتی همگی رزرو شده اند. در هتل ها کمتر می توان جای خالی پیدا کرد. صحبت از سهمیه بنزین اضافی سفر نوروزی جدی است. رادیو و تلوزیون برنامه های نوروزی تدارک دیده و شرکت ها در حال بستن حساب های آخر سال خود و تسویه حساب و محاسبه سود و زیان سالانه خود هستند. بازار تقویم و سر رسید داغ است و شهر هم دارد تمیز می شود. بلوک ها و حفاظ های کنار جاده ها و خیابان ها رنگ می خورند و تعمیر می شوند. دیوارها و در منازل ترمیم می شوند و بازار نقاشان رونق دارد. پدربزرگ ها به دنبال اسکناس های نو هستند و مادربزرگ ها به آسمان نگاه می کنند که چه وقت هوا آفتابی می شود تا فرش ها و پرده ها را بشویند و خانه تکانی کنند. ماهی گیران هر روز زمستان به دریا می روند تا ماهی های شب عید را صید کنند و به دست توزیع کنندگان در سراسر  کشور برسانند و مسئولان در تلاش اند تا میوه ها و آجیل را به قیمت مناسب در دسترس مردم قرار دهند خلاصه کلام همه با شور و شوقی وصف ناپذیر عید را می بینند و ورود آن را جشن می گیرند.

دختر و پسرها هر شب در خواب رنگ کفش و لباس و دامن و شلوار خود را می بینند و مردان خانواده اتومبیل های خود را برای سفر نوروزی رو به راه می کنند مغازه ها پشت شیشه ویترین خود بر چسب های بزرگ حراج نوروزی می چسبانند و در هر گوشه کشور شنبه بازارها و... رونقی بسیار یافته است خیلی از تاجران و کاسب کاران عمده سود خود را مدیون همین ایام عید می دانند. حتی زمین هم انگار دیگر زمستان را قبول ندارد و هر چند برف و سوز سرما سعی می کند خودنمایی کند اما به محض این که اولین اشعه آفتاب در آسمان می درخشد سرما یک باره میدان را خالی کرده و گرمای لطیف بهار همه جا را پر می کند.

خوب نگاه کن! آیا متوجه می شوی که عید آمده و همه در آن شناور شده اند؟ کارت های سال نو، هنوز بازار پر رونق خود را دارند و چاپخانه ها سرشان آنقدر شلوغ شده که بسیاری از مجلات پیشاپیش شماره های ویژه نوروز خود را آماده کرده اند و نوبت گرفته اند. انسان ها هر چه در دریای عید بیشتر شناور می شوند، نسبت به یکدیگر مهربان تر و صمیمی تر می شوند.                                                          

صبا وجودی- عضو شورای دانش آموزی دبیرستان فرهنگ ناحیه 2 اردبیل

امشب در رحمت به سماوات شده باز

میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی و امام صادق علیه السلام را به عموم دوستداران شان تبریک عرض می نمائیم.

از بام و در کعبه به گردون رسد آواز
کامشب در رحمت به سماوات شده باز
بت های حرم در حرم افتاده به سجده
ارواح رسل راست هزاران پر پرواز
کعبه زده بر عرش خدا کوس تفاخر
مکه شده زیبا دل افروز و سرافراز
جا دارد اگر در شرف و مجد و جلالت
امشب به سماوات کند خاک زمین ناز
از ریگ روان گشته روان چشمه ی توحید
یا کوه و چمن باز چو من نغمه کند ساز
دشت و در و بحر و برو، جن و بشر و حور
در مدح محمد همه گشتند هم آواز
هر ذره ی کوچک شده یک مهر جهان تاب
هر قطره ی ناچیز چو دریا کند اعجاز
جبرئیل سر شاخه ی طوبی چو قناری
در وصف محمد لب خود باز کند باز
جبرئیل چه آرد؟ چه بخواند؟ چه بگوید؟
جایی که خداوند به قرآن کند آغاز
خوبان دو عالم همه حیران محمد
یک حرف ز مدحش شده ما کان محمد
این است که برتر بود از وهم کمالش
جز ذات الهی همه مبهوت جلالش
رضوان شده دلداده ی مقداد و ابوذر
فردوس بود سائل درگاه بلالش
والله قسم نیست عجب گر لب دشمن
چون دوست ز هم بشکفد از خلق و خصالش
هرگز به نمازی نخورد مهر قبولی
هرگز، صلوات ار نفرستند به آلش
بی رهبریش خواهد اگر اوج بگیرد
حتی ملک العرش بسوزد پر و بالش
یوسف ببرد حسن خود از یادگر او را
یک منظره در خاطره افتد ز خیالش
این است همان مهر درخشنده که تا حشر
یک لحظه به دامن نرسد گرد زوالش
گل سبز شود از جگر شعله ی آتش
در وادی دوزخ فتد ار عکس جمالش
چون ذات خدای ازلی لیس کمثله
باید که بخوانیم فراتر زمثالش
ایجاد بود قبضه ای از خاک محمد
افلاک بود بسته به لولاک محمد
ای جان جهان بسته به یک نیم نگاهت
دل گشته چو گل سبز به خاک سر راهت
هم بام فلک پایگه قدر و جلالت
هم چشم ملک خاک قدم های سپاهت
عیسی به شمیم نفست روح گرفته
دل بسته دو صد یوسف صدیق به چاهت
دل های خدایی همه چون گوی به چوگان
ارواح مکرم همه درمانده ی جاهت
از عرش خداوند الی فرش، به هر آن
هستند همه عالم خلقت به پناهت
دائم صلوات از طرف خالق و خلقت
بر روی سفید تو و بر خال سیاهت
زیباتر و بالاتری از آنکه به بیتی
تشبیه به خورشید کنم یا که به ماهت
سوگند به چشمت که رسولان الهی
هستند به محشر همه مشتاق نگاهت
زیبد که کند ناز به گلخانه ی جنت
خاری که شود سبز در اطراف گیاهت
این نیست مقام تو که آدم به تو نازد
عالم به تو خلاق دو عالم به تو نازد

ستاد عمره ی دانش آموزی استان اردبیل

نام‏هاى ارکان کعبه

سید جواد مظلومى، مجله ی میقات حج شماره 50

خانه خدا، بنا به روایتى، به جهت چهارگوش بودنِ بنایش، به «کعبه» شهرت یافت(1) و هر یک از گوشه‏هاى آن «رکن» خوانده شد و از درون، زاویه‏هایش «کنج» نام گرفت.(2) گرچه ارکان، به ملاک‏هاى گوناگون، نام‏هاى مختلفى دارند، ولى گاه در نوشته‏هاى متفاوت و یا حتى در ضمن یک متن، عنوان واحدى به بیش از یک رکن اسناد داده شده است.

در این نوشته، پس از تبیین عناوین مورد اتفاق، به مهمترین و شایعترین اختلاف موجود نیز مى‏پردازیم و در نقل اقوال گوناگون، اشاره‏اى به برخى خطاهاى نادر هم خواهیم داشت.

رکن اسود؛ از آن روى که حجرالأسود در آن است، به این اسم خوانده شد و چون آغاز و انجام هر طوافى باید از امتداد حَجَر باشد و استلام حجرالأسود از آداب مشترک طواف در میان همه مذاهب اسلامى است؛ نام «رکن اسود» به صورت مکرّر در متون به کار رفته و همه بر مصداقى واحد دلالت دارند. حتى این کثرت استعمال به‏گونه‏اى است که هرگاه عنوان رکن به صورت مطلق و بدون انضمام قرینه‏اى به کار رود و منظور رکن خاطى باشد، به رکن اسود انصراف خواهد داشت(3) و حتى گاه خود حجرالأسود رکن خوانده شده است.(4)

نام‏هاى ارکان، به اعتبار جهات چهارگانه:

از آنجاکه رکن‏هاى چهارگانه کعبه، با اختلاف ناچیزى، در سمت جهات چهارگانه اصلى قرار دارد، هر رکن به اعتبار جهت جغرافیایى، نامى خاص گرفته است؛ یعنى رکن اسود که در سمت شرق واقع است، «رکن شرقى» نامیده شده و رکن‏هاى بعدى، به ترتیبى که در طواف پیموده مى‏شوند، رکن‏هاى شمالى، غربى و جنوبى نام گرفته‏اند.

ادامه مطلب ...

50 حدیث از امام صادق(ع)

1. امام صادق(ع): هرکه فردی را در گناهی پیروی کند به تحقیق که او را پرستش کرده است.    (تحف العقول) صفحه 355

2. امام صادق(ع): شیطان گفته همه مردم در قبضه حکومت من هستند جز 5 کس: 1.کسی که با نیت صحیح در هر کاری بر خدا توکل کند.   2.آنکه شبانه روز به هنگام ثواب و خطا بسیار یاد خدا باشد.   3.کسی که هرچه برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد.   4.آنکه به هنگام مصیبت صبر کند.    5.کسی که به قسمت الهی راضی باشد و غم روزی نخورد.     نصایح صفحه 225

3. امام صادق(ع): از امام(ع) سوال شد آسودگی و راحتی دنیا در چیست فرمود: در ترک هواهای نفسانی. گفته شد راحتی آخرت در چیست؟ فرمود: روزی که داخل در بهشت گشتی.     تحف العقول صفحه 390

4. امام صادق(ع): احسان به مردم به کمال نمیرسد جز با سه خصلت: 1- شتاب نمودن در آن 2- کم شمردن بسیار آن 3- منت نگذاشتن با آن به مردم.   تحف العقول صفحه 337

5. امام صادق(ع): سه چیز اند که در هرکه باشند ایمانش کامل است: 1. کسی که چون خشم نماید این امر او را از حق خارج نسازد 2. و چون از چیزی خوشنود گردد این شادی او را به گناه نکشاند 3.و کسی چون به قدرت رسید گذشت و بخشش نماید.     تحف العقول صفحه 339

ادامه مطلب ...

جمله هاى حکیمانه

  • آن که قانع نیست، آسایش ندارد.
  • آن که از گناه نپرهیزد، از خدا نمى ترسد.
  • آن که نافرمانى نفس نکند، اطاعت عقل نتواند.
  • آن که با احتیاط قدم بردارد، سالم ماند.
  • خوار شدن در راه حق، از عزیز شدن در راه باطل، به خیر نزدیک تر است.
  • هیچ پرهیزى، سودمندتر از دورى از محرمات نیست.
  • گوش دادن به(درد دل) ستمدیده اندوهگین، نوعى صدقه به شمار مى آید.
  • عاقل با قلبش، چیزى را مى بیند که جاهل با چشمش نمى بیند.
  • دانشمندان چراغ هاى راه هدایت اند.
  • شجاع فقط حق را مى گوید.
  • عاقل کسى است که براى آخرتش کار مى کند.
  • کسى که لذت نماز را نچشیده باشد، قدر و قیمتش را نمى داند.
  • قبل از پرسش درباره ی خانه، از همسایه ها سؤال کن.

منافع حج از منظر علامه طباطبایی(ره)

مرحوم علامه طباطبایى در توضیح منافع حج چنین مى‏نگارند:

«منافع دو گونه است: دنیوى و اُخروى. منافع دنیوى عبارت است از آنچه سرمایه تعالى حیات اجتماعى انسان باشد و زندگى را رونق دهد و حوائج گوناگون را برآورده سازد و کاستى‏هاى مختلف در زمینه تجارت، سیاست، ولایت، مدیریت، و آداب و رسوم و سنت‏ها و عادات و همکاری‌هاى مختلف و همیارى اجتماعى و نظایر آن را جبران کند.هر گاه گروهها و اجتماعاتى از مناطق مختلف زمین، با نژادها و رنگ‌ها و با آداب گوناگون که دارند، گرد آیند و یکدیگر را بازشناسند در حالى که همه بر یک سخن، که سخن حق است، متفق‏اند و پروردگار یگانه را بپرستند و به سوى یک قبله رو کنند، این وحدت روحانى، آنان را به اتحاد ظاهرى نیز فرا مى‏خواند و همانگونه که گفتارشان یکى است عملشان را نیز همگون ساخته و از صمیم جان به تبادل امکانات و همیارى در حلّ مشکلات خود خواهند پرداخت و از آنچه در توان دارند در تعاون به یکدیگر بهره خواهند گرفت بدینسان هر جامعه کوچکى به جامعه‏اى بزرگ تبدیل مى‏شود و گروهها به یکدیگر مى‏پیوندند و توده‏اى عظیم تشکیل داده و نیرو و توان و امکانات خود را بر یکدیگر مى‏افزایند، بدان گونه که کوه‏هاى سر به فلک کشیده در برابر آن تاب مقاومت نخواهند داشت و هیچ قدرت اهریمنى بر آنها فائق نخواهد آمد و بدیهى است که هیچ عاملى چون اتحاد و همبستگى، براى حل مشکلات کارآیى ندارد و دستیابى به وحدت و همبستگى جز از طریق تفاهم میسر نیست و براى تفاهم هیچ چیز مانند دین و ایمان نقش نخواهد داشت.اما منافع اُخروى؛ عبارت است از تقرّب به خدا و به آنچه عبودیت انسان را در قالب گفتار و عمل متبلور مى‏سازد. اعمال و مناسک حج در بردارنده انواع عبادات است؛ چون توجه به خدا و ترک لذائذ مادى و مشاغل زندگى و پیمایش طریق عبودیت با تحمل سختى‏ها و طواف خانه خدا و نماز و قربانى و انفاق و روزه و امثال آنها....

عمل حج با ارکان و اجزایى که دارد، نمودار کاملى است از آنچه ابراهیم خلیل(علیه‏السلام) در مراحل توحید و نفى شرک و اخلاص بندگى. بدین ترتیب تأسى به حضرت ابراهیم(علیه السلام) و آمدن مردم به زیارت خانه خدا این منافع اُخروى و دنیوى را در بَردارد و چون این منافع را دریافتند بدان چنگ خواهند زد، زیرا انسان بدینگونه سرشته شده که خیر و منفعت خود را دوست بدارد و در طلب آن باشد.»

منبع:برگرفته از تفسیر المیزان، ج 14، صص 406 ـ  405.

مناجات

الهی عده ای تو را در آسمان جستجو می کنند و من در درون خویش.

الهی چگونه ناامید باشم که کریمی چون تو صاحب من است.

الهی چگونه به خود نبالم که تو از روح خود در من دمیده ای.

الهی تو را می پرستم که تو لایق پرستشی و تو را می ستایم که تو لایق ستایشی.

الهی آن کس که بر تو عاشق شد هم دنیا را دارد و هم آخرت، اما تو خود بگو که با آنها چه کند وقتی تو هستی؟

الهی هر که تو را دارد چه ندارد و هرکه تو را ندارد چه دارد؟

الهی فرصت ها می گذرد و از دست می رود تو از ما بگذر تا از دست نرویم.

الهی فرصت اندک است و یک ابدیت در پیش خوشا که این اندک و آن ابد با تو بگذرد.

الهی عطش را آب کاهدد، آبی از کامت خواهم که عطشم را زداید.

الهی شرم دارم که از تو جز تو خواهم که از بزرگی چون تو خواستن عین بی ادبی است.

الهی چشمک بصیرتم ده، گوش دادی شنیدنم ده، لب دادی کامم ده، جان دادی جانانم ده.

الهی بینا تر از آنکس که تو را می بیند کیست به دیدار خوبانت نایلم کن.

الهی در شگفتم از مردمی که بر روزی و رزقی که تو عطا می کنی به و قیمت می نهند.

منبع: ماهنامه نسیم کانون الزهرا گرمی

مصاحبه با یکی از اعضای انجمن راهیان حج

  • چه کسی به شما گفت که به حج می روید و چه احساسی داشتید وقتی این خبر را شنیدید؟
  • پدرم این خبر را به من دادند و احساس من غیر قابل توصیف بود.
  • اعضای خانواده بعد از شنیدن خبر مسافرت شما چه احساسی داشتند؟
  • ضمن خوشحالی برای بنده احترام خاصی می گذاشتند و مکرراً احترام بنده را به کوچکترها سفارش می کردند.
  • وفتی به آنجا رسیدید چه کاری انجام دادید؟
  • پس از رسیدن توجیه و توصیه های لازم مدیر کاروان و عالم کاروان و بعد از غسل زیارت و وضو گرفتن به حرم مطهر پیامبر مشرف شدیم.
  • از بهترین لحظات این سفر برایمان بگویید؟
  • لحظه ای که مناره و حیاط مسجد النبی را با چشم دیدم تعجب کردم که خدایا حقیقتاً این نعمت( مشرف شدن به فبر مطهر) خواب است یا بیداری، نمی توانم توصیف کنم، زبان و عقل من عاجز است.
  • آیا می خواهید دوباره آن لحظه برسد و به آنجا بروید؟
  • دوباره نه، بلکه تا زنده ام هر سال، هر ماه نصیب من و تمامی آرزومندان گردد.
  • آیا در آنجا به جاهای تاریخی رفتید نام ببرید؟
  • بله. مسجر قبا، مسجد حدیبیه، مسجد حضرت فاطمه زهرا(س)، عرفات، مسجد شجره، کوه ثور، احد، و...
  • می توانید در مورد کوه ثور برای ما توضیح بدهید؟
  • کوه ثور. وقتی که مشرکان مکه تصمیم داشتند پیامبر اکرم(ص) را بکشند، حضرت شب از منزل خارج شده و به طرف کوه ثور رفتند و در آنجا به اذن خداوند در امان ماندند.
  • در آخر اگر حرفی دارید، بفرمایید.
  • آرزو دارم که خداوند به تمامی دوستان و آشنایان و اقوام و مربیانم و تمامی مسلمانان آرزومند توفیق این سفر را عنایت فرماید.

منبع: ماهنامه نسیم کانون الزهرا گرمی

راهیان حج

«کعبه» نخستین خانه ای است که به امر خداوند برای هدایت مردم بنا شده است.

کعبه، خانه مقدسی است که به دست توانای رسولان الهی ابراهیم و اسماعیل(علیها السلام) بنا گردیده.

کعبه همان خانه مقدسی است که خدای جهان، ابراهیم و اسماعیل(علیها السلام) را به تطهیر از مشرکان مامور نموده.

کعبه، همان کانون مقدسی است که خداوند متعال آن را مایه قیام قرار داده است.

کعبه، خانه ای است که ابراهیم(علیه السلام) به امر خدای متعال ماموریت یافت که بندگان را به سوی این خانه فرا خواند.

«حج» یکی از ارکان اساسی اسلام است و روح و جوهره بنیادین آن، شناخت و معرفت خداوند است.

هدف از حج این است که هر یک از بندگان خدا، در صورت داشتن استطاعت یک بار در طول زندگی به انجام آن توفیق یابند و با اعمال و مناسک و شعایر گوناگون، عبودیت و بندگی خود را به اثبات رسانند و بکوشند تا ظاهر و باطن خود را با صبغه ابراهیم(علیه السلام) آراسته و با آیین حنیف وی پیوند دهند.

حج، راهی است که بندگان به سوی خدا می پویند، آخرین منزل قرب است که می توانند در این زندگی دنیوی بدان راه یابند. حج، تنها این نیست که ما به دیار حرم برویم و باز گردیم، بلکه حقیقت حج، برخورداری از آثار و دستاوردهایی است که حج به خاطر آن واجب گردیده است.

حج، ترک دیار و هجرت به سوی یار است، مقام وصل است که با تصفیه جان و رنج تن و بذل مال می توان بدان رسید. قرآن از این رو مناسک حج را «شعائر» نامیده و حج گزار این شعائر را به صورت رمز از آن طلایه داران توحید، تقلید می کند.

حج وسیله تقرب به خدا و پناهگاه معنوی برای انسان هاست، زیرا آدمی با فریاد «لبیک، اللهم لبیک» زمزمه عاشقانه و شورانگیزی از عمق روح و روان خود، سر می دهد و دردهای درون خود را با خدای مهربان، در میان می گذارد.

شایان توجه است که هیچ عبادتی خشک و بی روح نیست، بلکه در هر عملی از اعمال حج نکته ها و معارف فراوانی وجود دارد که هدف اصلی حج را تشکیل می دهند.

در مناسک حج، اسرار دقیقی نهفته است که حجاج محترم باید به اسرار این فریضه مهم الهی توجه کنند.

منبع: کانون الزهرا گرمی، انجمن راهیان حج