راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل
راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل

آشنایی با برخی مقررات کشور عربستان سعودی

مقررات عربستان سعودی 

وقتی وارد یک کشور خارجی می شویم باید با مقررات وقوانین آن کشور آشنایی داشته باشیم تا هنگام روبرو شدن بامشکلات بتوانیم به راحتی مشکلات خود را برطرف نماییم.  اهم مقررات ومسائیلی که آشنایی با آنها در عمره دانش آموزی ضرورت دارد به شرح ذیل است.

1-جرم همراه داشتن مواد مخدر:

ماموران حرفه ای هستند ( هم درایران وهم درعربستان ) وبه خصوص با استفاده سگ های مواد یاب بسرعت مواد مخدر را کشف می کنند وبه خصوص اگر درعربستان باشد هیچ کاری نمی توان انجام داد الا حمایت از مامور عربستانی، زیرا طرفداری از کار غلط زائر ایرانی ساحت مقدس جمهوری اسلامی ایران را خدشه دار خواهد کرد و همچنین مشکلات زیادی برای حمایت کننده وزائر ومسئولان ایرانی ایجاد خواهد کرد.

2-جرم همراه داشتن دلار تقلبی:

افرادی که ارز تهیه می کنند باید ازمراکز مجاز تهیه نمایند وشماره های دلار خود را نیز یادداشت نموده وهمراه خود داشته باشندزیرا اگر درمدینه یا مکه صراف های سعودی زائری راجهت همراه داشتن دلار تقلبی به دام بیاندازند اورا روانه اداره پلیس می نمایند. لذا تاکید می شود درخرید ارز دقت لازم بعمل آمده واز مراکز معتبر تهیه شود.

3- تشابه اسمی:

امکان دارد زائری را در فرودگاه جده یا مدینه به خاطر مشابهت اسمش با اسم فردی دیگر مورد بازپرسی قرار دهند این موضوع نباید اعضای کاروان یا زائر را مضطرب ونگران سازد، فقط مقداری از وقت زائر گرفته می شود که باید با صبر وحوصله تحمل نمود.

4-حوادث و تصادفات:

الف- سعی کنید درکشور عربستان قوانین ومقررات راهنمایی ورانندگی را رعایت کنید به طور مثال حتماً از روی خطوط عابر پیاده عرض خیابانها را طی نمایید به چراغهای راهنمایی هنگام عبور از عرض خیابان توجه داشته باشید آرامش خود را هنگام حرکت درعرض خیابانها حفظ کنید.

برای دفاع از حق مسلم خود وهمراهان سعی کنید زبان عربی را یاد بگیرید به کلمه « تنازل » توجه داشته باشید. موافق این کلمه نباشید وبدون  یک فرد مطلع و وارد هیچ برگه ای را امضاء نکنید، سعی کنید حق و حقوق خود را بگیرید بعد از اتفاقات پیش آمده تعجیل نکرده وشتابزده تصمیم نگیرید زیرا برخی از تصادفات ممکن است به عوارض طولانی مدت ویاحتی فوت منجر شود.

مراحل تشکیل پرونده:

1-به مجرد تصادف،همراهان وآشنایان فرد آسیب دیده باید صحنه تصادف را به حال اولیه نگه دارند

2-به سرعت پلیس را در جریان بگذارند.

3-نام ومشخصات پلیس ومحل اداره او را بپرسند ویاددشت نمایند.

4-پس از حضور پلیس ویادداشت مشخصات صحنه توسط او که باید صحنه، زمان ومکان تصادف و نام فرد مجروح رانوشته باشد با اجازه او فرد مجروح را به نزدیک ترین بیمارستان منتقل نمایید.

5-به دفتر ستاد مکه یا مدینه مراجعه کنید و گزارش مشروح را دراختیار قسمت رفاه ستاد قرار دهید(این گزارش باید شامل مشخصات مجروح، راننده وسیله نقلیه، زمان ومکان حادثه و مشخصات پلیس و اداره او باشد).

6-سایر موارد را مسئول رفاه ستاد پیگیری خواهد کرد.

چگونگی استفاده از ارز همراه:

به دلیل مشکلاتی که از نظر مفقود شدن پول همراه زائر برای او ایجاد می کند ضروری است زائر محترم پول های اضافی خود را به صندوق امانات هتل بسپارد وهنگام نیاز از آن برداشت کند.

حفاظت از پاسپورت:

اصلی ترین سندی که همراه زائر است پاسپورت او می باشد لذا برای حفظ  ونگه داری آن باید بسیار بکوشد که مفقود شدن آن برای زائر مشکلات بسیار زیادی را فراهم خواهد کرد

جرم داشتن داروهای روان گردان:

اگر دارو به همراه دارید حتماً باید نسخه پزشک را همراه داشته باشید چون براساس قوانین عربستان قرص های کدئین دار وبسیاری از داروهای دیگر غیر مجاز است وحکم مواد مخدر را دارد.

همراه داشتن کتاب مفاتیح:

همراه داشتن کتاب مفاتیح می تواند برای زائرین در فرودگاههای عربستان مشکل ایجاد نماید.

رفتن به شهرهای دیگر عربستان:

براساس قوانین ومقررات عربستان سعودی فقط زائرین می توانند در دو شهر مکه ومدینه ترددکنند واجازه رفت وآمد به سایر شهرهای عربستان را ندارند ودرصورتی که بدست پلیس گرفتار شود مشکلات بسیار زیادی برای او فراهم خواهد شد.

همراه داشتن مشخصات وتلفن هتل:

ضروری است همیشه مشخصات، آدرس وتلفن هتل محل اقامت نزد زائر باشد تابا نشان دادن آن او را به هتل راهنمایی کنند.

کمک به مسئولین ایرانی هتل:

درصورت درخواست کمک با هماهنگی سرپرست گروه درتوزیع غذا وکمکهای مورد نیاز به مسئولین و خدمه هتل کمک نمایید به خصوص رعایت نوبت در فعالیت ها ودریافت غذا ضروری است واینکه بدانیم که مابه سفر زیارتی آمده ایم ونباید حق دیگران بواسطه ماضایع گردد زیرا این موضوع به مقبولیت زیارت  مالطمه خواهد زد.

به خاطر سپردن شماره اتوبوسهایی که از آنها استفاده می کنید:

هر زائر باید سوار اتوبوسی که برای گروه او درنظر گرفته شده است شود وشماره ای راکه توسط مدیرکاروان روی آن نصب می شود بعلاوه رنگ ومشخصات دیگر آن وهمچنین محل توقف را بخاطر بسپارد و بر روی همان صندلی بنشیند که موقع حرکت نشسته است تاموضوع مهم حضور وغیاب زائرین برای سرپرسات مشکل ایجاد نکند وکاروان انسجام خود را از دست ندهد.

گم شدن در مدینه:

درصورتی که به هردلیلی درمدینه زائری گم شود باید خود را به حرم مطهر برساند و از آنجا مسیر خود را بازیابی کرده واحیانا ً دوستان گروه خود را یافته ویا با مراجعه به سایر راهنمایان ایرانی ویازائرین ایرانی ( بخصوص مدیران کاروانها ) مسیر خود را سوال کند. داشتن آرامش هنگام گم شدن باعث می شود تا زائرین محترم برخود مسلط شوند ودر پیدا کردن مسیر زودتر موفق شوند.

گم شدن در مکه:

اگرزائری درمکه گم شود باید به داخل مسجد الحرام مشرف شود ومسیر خود را درمسجد بازبینی نماید همچنین ماموریت راهنما درمسجدالحرام وجود دارند که لباس مخصوص پوشیده وزائرین را راهنمایی می نمایند لذا سعی کنید برای رفع مشکل خود را به مسجد الحرام برسانید ونگران نباشید البته همراه داشتن کارت شناسایی وآدرس وتلفن محل اقامت ضروری است.

موضوع سرقت در عربستان:

درعربستان درصورتی که فردی به سرقت اعتراف کند بلافاصله حکم شرعی برای ایشان جاری خواهد شد و هیچ پوزشی در رابطه با سرقت پذیرفته نخواهد بود

مواظبت از وسایل شخصی:

درسفر عمره هر زائر مسئول و سایل شخصی خود می باشد لذا درحفظ ونگه داری آنها تلاش نمائید نباید و سایل زائر درهیچ مرحله ای جا بماند چون درصورت گم شدن وسایل، پیداکردن آن غیرممکن خواهد بود

عدم استفاده از غذاهای بیرون هتل:

باتوجه به اینکه ذائقه زائرین ایرانی باسایر افراد متفاوت است امکان مریض شدن زائر بعد ازخوردن غذاهای بیرون هتل وجود دارد که این امر زائر را از زیارت بازداشته و برای کاروان نیز مشکلات متعددی را فراهم می کند لذا تاکید می گردد از غذاهای بیرون هتل استفاده نشود.

پرهیز از شوخی و بحث با افراد:

این موضوع چه با هموطنان وچه با اعراب درملاء عام مذموم است وگاهی مشکلاتی را برای زائرین فراهم می کند مخصوصاً شوخی و بحث با عربها.

برودت سیستم کولرها موجب سرماخوردگی شدید خواهد شد:

سعی کنید هنگام مراجعه از بیرون به هتل خود را درمعرض سیستم کولرهای هتل قرار ندهید وهمچنین از آب بسیار سرد یخچال استفاده نکنید که باعث مریض شدن وکسالت شما می شود.

به خاطر سپردن شماره کفشداری ها:

باتوجه به اینکه باید هنگام نماز مسجد النبی ومسجدالحرام کفش های خود را درمحل کفشداری ها قرار دهید حتماً شماره کفشداری ومشخصات آن را به خاطر بسپارید تاهنگام برگشت دچار مشکل نشوید.

مقدار بار همراه مسافر:

هر زائر می تواند 30 کیلو گرم بار همراه داشته باشد وبیش از آن به ازاء هرکیلو بار اضافی مبلغی به دلار دریافت می گردد لذا سعی کنید تاخرید  خود رابه گونه ای انجام دهید که در فرودگاه جده دچار مشکل نشوید ضمن اینکه حمل ساک شما توسط خودتان انجام خواهد شد.

عدم عکس و فیلمبرداری در حرمین:

گرفتن عکس و فیلمبرداری در داخل حرمین ممنوع است واین موضوع توسط تابلوهای هشدار دهنده به زائرین اطلاع داده شده است ماموریت سعودی از بردن دوربین به داخل مسجد الحرام ومسجد النبی جلوگیری می نمایند درصورتیکه فردی را درحال گرفتن عکس یا فیلم ببینند دوربین او را ضبط خواهند کرد وتقاضای زائر برای پس گرفتن دوربین به جایی نخواهد رسید ولی عکاسی وفیلمبرداری درخارج از حرم منعی ندارد

عدم مراجعه به فروشگاهها هنگام نماز:

باتوجه فتوای همه مراجع زائرین محترم برای هرچه باشکوهتر برگزار شدن نمازجماعت باید درصفوف به هم فشرده نماز درمسجد الحرام و مسجد النبی شرکت نمایند و حضور برخی از زائرین بی اطلاع که هنگام نماز در نزدیکی.

فروشگاهها تجمیع می کنند باعث وهن شیعه خواهند شد وآنهاتبلیغ خواهند کرد که ما به نماز توجه نمی کنیم وتهمت های دیگری که به ما خواهند زد لذا به همه زائرین توصیه می شود که هنگام نماز درنماز جماعت شرکت کنند.

عدم نماز خواندن در کنار بقیع و یا در آن:

باتوجه به اینکه به کسانیکه درکنار بقیع نماز می خوانند اهانت می شود واهل سنت نماز خواندن درگورستان را حرام می دانند مانباید در کنار بقیع نماز بخوانیم.

عدم خاک برداشت از بقیع:

یکی ازکارهایی که بشدت توسط ماموریت سعودی با آن برخورد می شود برداشتن خاک از بقیع است واین کار وهی شیعه است وبرخی از مراجع نیز فرموده اند برداشتن خاک از بقیع حراسم است واشکال دارد وحتی اگر کسی خاک را برداشته باشد باید آن را به بقیع برگرداند.

برخورد و دستگیری افراد و تجمع های مشکوک:

زائرین محترم باید همیشه وضعیت عادی وطبیعی خود را داشته باشد و وقتی که درگروهها وتجمع ها قرا رمی گیرند با هم شوخی نکنند وبلند بلند نخندند، مخصوصاً درحرمین شریفین با این موضوعات برخورد می شود

همچنین اگر افراد درعربستان باهم دعوا کنند آنها را بازداشت و به پاسگاههای پلیس می برند جرم دعوا با اتباع خارجی بیشتر است وبنوعی طرفداری از آنها نیز وجود دارد.

چگونگی برخورد با مشکلات در هتل:

وقتی مشکلی درهتل محل اقامت زائرین پیش آید، زائر می تواند به مدیر اجرایی هتل مراجعه کند و از بحث وجدل با مدیر عرب هتل خودداری کند. همچنین مدیر، معاون و روحانی ومربی درهر حال درخدمت زائرین خواهند بود.

ممنوع التدخین بودن:

درمحدوده حرم وداخل آن کشیدن سیگار ممنوع است وبا افرادی که سیگار می کشند برخورد می شود دراین زمینه تابلوهای هشدار دهنده نصب شده است.

رعایت حجاب اسلامی:

درطول دوره زیارت رعایت حجاب به طور کامل برای مردان وزنان زائر ضروری است. به خصوص برای زائرین کشور جمهور اسلامی ایران، لذا باید درتمام مکانها وزمانهای زیارتی حجاب دقیقاً رعایت گردد.

نظافت و پاکی:

1-باتوجه به اینکه حرمین شریفین وبقیع عزیز مظهر پاکی و پاکیزگی است برزائرین محترم لازم است نظافت را رعایت نموده وحرمت مکانهای مقدس رانگه دارند واز ریختن آشغال درخیابانها واطراف حرم جداً خودداری نمایند

2-نظافت وتمیزی اطاقهای هتل ( النظافت من الایمان ): زائرین محترم باید نظافت وبهداشت لازم را درهتل ( سالن جلسات، راهروها، رستوران وبخصوص اطاق محل اقامت ) رعایت نمایند مخصوصاً توجه به این نکته ضروری  است که دراتاق محل اقامت شما بلا فاصله گروهی دیگر از زائرین در آن مستقر خواهند شد ودرنتیجه باید همیشه مراتب وتمیز باشد به همانگونه ای که اتاق را تحویل گرفته ایم باید تحویل دهیم.

بازبینی دقیق اتاق های هتل هنگام ترک کردن:

موقع تحویل محل اسکان نباید چیزی از وسایل مسافران درهتل جابماند. چون بازگشت مجدد به هتل غیرممکن می باشد لذا درساعات آخر حرکت از شهر مکه ویا مدینه حتماً دقیقاً وسایل خویش را کنترل نموده تا چیزی جانمانده باشد.

عدم دسترسی مجدد به اتوبوسهای بین شهری و شهری:

باتوجه به اینکه مافقط از هر اتوبوس یک بار استفاده می کنیم وپس از انجام کارمان با اتوبوس تسویه حساب می گردد وامکانم دسترسی مجدد آن وجود ندارد لذا هنگام پیاده شده از اتوبوس ها نباید هیچ وسیله ای درآن جابماند.( مثل ساک، دوربین، لباس، کیف دستی و.... ) همچنین صحبت کردن با رانندگان اتوبوسها توسط زائر مشکل ایجاد نماید. مسئولیت هدایت اتوبوس ها به عهده مسئولین کاروان می باشد.

هماهنگی با سرپرست گروه:

براساس تقسیم بندی که درایران انجام می شود هر زائر درگروه خاص خود قرار می گیرد وتا لحظه برگشت جایگاه زائر حفظ می شود لذا زائرین محترم باید باسرپرست خود هماهنگی کامل داشته باشند واز تک روی بپرهیزند وهمیشه درگروه خود حضور داشته باشند.

وقت شناسی:

هنگام پیاده وسوار شدن به اتوبوسها ویا شرکت در زیارت های دوره وبرنامه های جمعی توجه به وقت وزمان اعلام شده از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد وگاهی عدم دقت یک زائر به زمان تعیین شده  باعث اتلاق وقت همه زائرین شده  واو مدیون آنها می گردد لذا توجه به وقت اعلام شده توسط سرپرست و زائرین ضروری است.

تذکرات:

1-بوسیدن اماکن متبرکه  از نظر سعودی ها حرام است و با آن به سختی برخورد می کنند.

2-سر بر مهر گذاشتن در مراسم نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی از نظر سعودی ها اشکال دارد زیرا این کار را نوعی بدعت می دانند و درصورت مشاهده با آن برخورد می کنند.

                                                        موفق باشید- ستاد عمره دانش آموزی استان اردبیل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد