راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل
راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل

انشانویسی حج- فاطمه اسماعیلی از ناحیه 2 اردبیل

«ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلاً و من کفر فان ا... غنی علی العالمین»

«و بر مردم حج و زیارت آن خانه واجب است به هر کسی که توانایی رسیدن بدان جا را یافت و هر که کافر شود بر خود زیان رسانیده است که خدا بی نیاز از طاعت خلق است».

وقتی ماه ذیحجه می شود دل خیلی ها به شور و شوق و به وجد می آید انسان هایی که عاشق معبود و پروردگار خویش هستند برای دیدار اصل خویش و خدای خویش راه و دیار عشق را پیش می گیرند همه می گویند بهترین آرزو و بزرگترین خواسته ی یک مسلمان رفتن به عربستان و مکه و زیارت کعبه است راستی چرا این قدر مردم کعبه را دوست دارند؟ یک خانه ی چهار گوش سیاه پوش چه رازی دارد که مردم از تمام نقاط جهان برای چرخیدن به دور آن در یک نقطه جمع می شوند راز این خانه چیست؟ که ابرهه با آن قدرت و عظمت در مقابل ساخته ی دست ابراهیم کم آورد. در هیچ یک از ادیانی خداوند بر پیامبرانش نازل کرده به اندازه ی دین اسلام یک مکان مشخص و جایگاه ثابت وجود ندارد که مردم دور آن حلقه زده و دوستی و محبت خویش را اول به خدای خویش و بعد به هم کیشان خود ثابـت کنند در دیـن مسیحیـت همـه به کلیسـا می روند در یک روز و بعد همه چیز را تا هفته بعد فراموش می کنند ولی در اسلام مسجــد که خانه خدا محسوب می شود هر روز در سه نوبــت مومنان را به خود فـرا می خواند و سالی یکبار یک عده به نمایندگی از اطرافیان و دوستان خود به خانه ی  اصلی خداوند می روند تا وحدت و یکپارچگی خود را نشان دهند. دوستی و محبتی که در جمع حاجیان سپید پوش در کعبه و مسجد الحرام دیده می شود حس دیگری به انسان می دهد. حاجیان چنان پر عشق و احساس کعبه را طواف می کنند که انگار خدا را به چشم می بینند آنها خدا را از نزدیک احساس می کنند بی آنکه خدا را ببینند، احساس و درکش می کنند و حج یعنی همین. هر کس به این فریضه نایل می شود دیگر سر از پا نمی شناسد نمی دانم چرا این قدرحسرت کسانی را می خورم که رفته و از نزدیک این احساس را پیدا کرده اند. احساس با خدا بودن رو احساس این را که خدا نزدیک تر از هر لحظه در کنار انسان است احساس اینکه می شود خدا را لمس کرد. امام علی(ع) فرمود به کعبه زیاد نگاه کنید که اینکار باعث می شود از گناهانتان کم بشود. بعضی ها می روند که خدا از گناهانشان کم کند بعضی ها می روند که خدا بهشت را نصیب آنها کند بعضی ها می روند که خدا را از نزدیک درک کنند. و بعضی ها بی دلیل و بهانه می روند، می روند که بمانند و جاوید شوند.

یک روز از برادرم پرسیدم چطور شد که همه فهمیدند چیزی به نام حج وجود دارد؟ نگاهی به من کرد و با مکث گفت: وقتی حضرت ابراهیم ساختِ خانه ی کعبه را تمام کرد، خدا به او فرمان داد تا مردم را به حج فرا بخواند ابراهیم گفت صدای من به جهانیان نمی رسد خداوند فرمود بخوان ندا دادن از تو و رساندن پیام از من. ابراهیم بر مقامی که در آن زمان در کنار دیوار کعبه بود بالا رفت به امر خدا ارتفاع مقام از کوه ها بلندتر شد و آن حضرت مردم را به حج فرا خواند پس آنان که در اقصی نقاط عالم و حتی کسانی که در شکم مادران نیز بودند دعوت آن حضرت را شنیدند و لبیک گفتند. او در ادامه گفت: اکنون زمان های طولانی از آن موقع می گذرد که حضرت ابراهیم به مردم ندا داد ولی همه ساله ده ها هزار انسان عاشق از شهر و دیار خود به سوی حرمین شریفین حرکـت می کنند تا با انجام عمره و حج یکی از شکوهمندترین عبادت ها را انجام دهند زائران بیت ا... الحرام و تعدادی از حاجیان در پایان سفر، قلب خود را از عشق و محبت خدا لبریز نموده و پیروزمندانه و با حجی مقبول و مبرور به شهر و دیار خود باز می گردند. برادرم که شوق مرا در گوش دادن به حرفهایش باور کرده بود افزود: آدم هایی که به حج و زیارت خانه خدا می روند باید آگاهی کامل را درباره ی آن داشته باشند و با آگاهی قدم در راه این سفر بگذارند. رسول خدا هم در سخنرانی مهم روز غدیر از مردم خواستند تا با آگاهی و بصیرت کامل به حج بروند و از این اماکن مقدس جز با توبه و رها شدن از گناه باز نگردند طواف خانه ی خدا و سعی میان صفا و مروه و رمی جمرات برای اقامه ی یاد خدا وضع شده است این را گفت و اشک در چشمانش جمع شد نمی دانم چرا؟ چون به هر حال سنم به حرفهایی که او گفت نمی رسد هنوز برای فهمیدن اینک حج چیست و چرا مردم به زیارت کعبه می روند کوچکم چرا که خدا با عظمت است و عظمت و بزرگی خدا و انسان های عاشق خدا در عقل هر کسی نمی گنجد ای کاش روزی برسد که ما خدا را از نزدیک احساس بکنیم چه در حج و چه در جاهای دیگر.      ان شاء ا...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد