راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل
راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل

انشانویسی حج- علی محمدنژاد از مشگین شهر

حج واژه ایست آسمانی که در آن کبوتران سپید جامه گرد اگرد کعبه ی مقصودشان پروانه وار می گردند و سوزناک می گریند حج تجلی معرفت و انسانیت است حج عملی است که طی آن لوح سیاه و ناپاک قلب آدمی با چشمه ساری از ایمان شسته و خالص شده و پاکی آغاز خلقتش را باز می یابد حج فریضه ایست که خدا بدان امر کرده و حرمتش نهاده پس هر که را که آن را به انجام رساند بزرگ و محترم می شمارد و مقامش را در نزد خود والاتر و برتر می سازد. حج دوری گزیدن از شرک و شریک است ایزد تعالی فرماید که مرا بپرستید و بر من شریک نگیرید که همانا هر کس به خدا شرک آرد بدان ماند که از آسمان در افتد و مرغان در فضا بدنش را با منقار بربایند یا بادی تند اورا به مکانی دور در افکند حج از شعایر دین معبود است هر کس دین او را  بزرگ و محترم دارد که این امر از صفت دل های با تقواست این فریضه تا وقت معین به صلاح و نفع عامل آن خواهد بود انجام دهنده ی حج چون وارد شونده بر دژی است مستحکم که از هر مکر و شر دشمن نگاهش می دارد حج نمایانگر یاری اله است هم او که انسان را جانشین خویش در زمین ساخت.

حج پوشیدن ردای عاشقی است وقتی آدمی این ردای پاک و زیبا رابه تن خود کند مگر می تواند لباس چرک و قبیح گناه را بپوشد؟! حج طواف موجودی است که معنای کامل  عشق واقعی است انجام دهنده ی آن مگر می تواند دل به باطل بسپارد و عشق واقعی را فراموش سازد. آیا شایسته است کسی که شیطان رانده شده از بهشت رضوان الهی را از وجود خویش دور می کند به وسوسه های شیطان درونش که همان نفس طغیانگر اوست جامه ی عمل بپوشاند؟! آیا آفریدگار هستی کسی را که پای در جای پای اسماعیل ذبیح الله گذاشته ناامید و تشنه از درگاهش می راند؟ و اگر چنین شود وای بر انسان که تنها پناه و امیدش او را رانده و در این هنگام آدمی رو به که آرد؟

پس حج تجدید پیمان با خدا است خدایی که اگر او را آنگونه که شایسته است بندگی کنیم گره از کار بسته مان بگشاید و راهی هموار و منور برای رسیدن به سعادت نشانمان دهد. حج گرد هم آیی گروهی از دلباختگان خداوند است دلباختگانی که با پریشانی و دست شستن از هر چه غیر خدایی است به زیارت خانه ی معبودشان می روند، اجتماعی که می تواند بیانگر وحدت و اتحاد اهل اسلام با همدیگر و انزجار و نفرتشان نسبت به بیگانگان باشد.

اگر خوب و با دیده ی دل بنگریم در میان حاجیان که خود مظهری از فرشتگان الهی اند فرشتگان و مقربان درگاه الهی را خواهیم دید فرشتگانی که برای تبریک به حاجیان از جانب الهی مأمور شده اند چه توفیق و رحمتی والا تر و برتر از این؟

مگر نمی گویند که ندای انا بقیه الله تنها بازمانده ی عدالت خداوندی در عرصه ی جهالت زمین تکیه زده بر دیوار کعبه به گوش می رسد پس آنان که در حج بر دیوارکعبه نظاره می کنند همان هایی هستند که یاریگر قائم آل نبی در عصر غیبت و ظهور مبارکشان اند.

حج نه فقط رفتن به مکه است بلکه می توان در زندگی روز مره با انجام کامل فرایض دینی با پوشیدن احرام صداقت عطوفت و خلوص بدون آنکه راهی سرزمین وحی شد در درگاه الهی حضور یافت.

حج انقلابی است درونی که روزنه ی امیدی در زندگانی سر شار از جهل و نادانی بشری باز می کند و انسان را به سمت و سوی حقیقت رهنمون می شود.

مگر نه این است که آدمی از خداست و به سوی معبودش باز می گردد انسان وقتی به حج می رود و به زیارت حضرت عشق برای دیدار با خدا در عرصه ی قیامت در زندگی زمینی اش تمرینی شایسته انجام می دهد. حج شکستن بت های کبر و خودپرستی با تبر ایمان و معرفت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد