راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل
راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل

انشانویسی حج- آرزو ابش زاده از ناحیه 2 اردبیل

از آنجا که من در خانواده ای مذهبی به دنیا آمده ام پدر و مادرم از همان ابتدای زندگی مرا با اصول و فروع دین آشنا کرده اند، اینک اعتراف می کنم که این بنده ی حقیر از توصیف حج و هر آنچه در مورد این فریضه است عاجز هستم و به قول پدرم هر چه از خانه ی خدا و این افضل عبادات بگوییم باز هم کم است. از خدا می خواهم که اگر این بنده ی حقیر را قابل دانست به خانه ی خود دعوت کند، تا از فواید و آثار عظیم دنیوی،‌ اخروی، فردی، اجتماعی، سیاسی و معنوی آن که در کمتر عبادتی دیده ام، آگاهم سازد.

کلاس های ما دانش آموزان یک وجه مشترک با حج دارند هر دو کلاس تعلیم و تربیت هستند اما حج زمینه ای است برای تحصیل علم زندگی و حسن معاشرت و تحکیم مبانی اخلاقی اسلامی در عمل؛ و آن درس هایــی که ما می خوانیم به درســی که حج به ما می دهد بسیار نزدیک است حج به ما درس جهاد و فداکاری با مال و جان، گسستن از خود و خود خواهی ها، و جدا شدن از جذبات زندگی مادی و حرکت به سوی خدا را می آموزد. معلمان به ما آموزش می دهند اما هیچکدام نمی توانند آموزشی که حج به ما می دهد را بدهند حج به ما آموزش توحید در عقیده و وحدت در روحیه و ضرورت تبادل افکار آراء و همکاری های اجتماعی، علمـی، ‌فرهنگــی، سیاســی و اقتصادی را می دهد.

از یک دانش آموز خوب انتظار دارند که به آداب یک کلاس احترام بگذارد خداوند بزرگ نیز از بندگان مستطیع انتظار دارد که در عمر خود یک بار به زیارت خانه اش بیایند و اعمال و مناسک مخصوص حج را انجام دهند و این انتظار به اندازه ای شدید است که خداوند واجب کرده است و هر کس منکر آن شود کافر است و هر فرد مستطیعی آن را ترک کند گناه کبیره کرده است و باید عذاب ببیند. ما دانش آموزان هم مجازات انجام ندادن تکالیفی را که بر ما لازم است، را با گرفتن نمره ی کم می گیریم.

ما هنگامی که اراده ی حج کردیم باید پیش از هر تصمیم دل خود را از هر چه غیر از خدا است، ‌خالی و هر حجابی را که میان ما و او حاجت و حائل شده است بر طرف کنیم و تمام امور خود را به آفریدگار واگذاریم در تمام حرکات و سکنات خود بر او توکل کنیم و بر قضا و قدر الهی و حکم و تقدیر او تسلیم باشیم و از آسایش دنیا و مردم منقطع شویم پس آب خالص توبه روی گناهان خود بریزیم و از آن چه ما را از یاد و ذکر خدا باز می دارد دل ببریم و این شروع کار است به نظر من اینها کارهایی هستند که یک فرد قبل از رفتن به مکه باید انجام دهد. البته تقدیر الهی نیز در این امر نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

من به عنوان یک دانش آموز احساس خود را در مورد حج می نویسم هر آنچه می دانم  اما می دانم که نمی توانم مفهوم والای آن را برسانم؛ حج فرمان خدای بزرگ است و سنت دیرینه ی آدم(ع) و راه و رسم عاشقان الله. آنجا میعادگاه انسان و خدای رحیم و رحمان و پایگاه وحدت رهروان خط ابراهیم(ع) است. وقتی ما به حج می رویم گویی به مبارزه با شیطان و خود پرستی رفته و از شرک اعلام برائت می کنیم با نماز خواندن در کنار مقام ابراهیم، تکرار هاجروار سعی صفا و مروه و هماهنگی با فرشتگان عرش الهی بخشی از محتوای عمیق و انسان ساز حج ست. عجب منزلگاهی است حج! حج کانون آشنایی و ارتباط امت بزرگ اسلامی و اردوی آگاهی و آزادی و خود سازی است و آیین دیرینه ی همه ی پیام آوران خداست. و کعبه اولین پرستشگاه خدا بر کره ی خاک است. خوشا به حال حاجیان حرم و راهیان کعبه که میهمان حضرت حق اند و بار یافتگان بارگاه لطف و کرم الهی و چه خوب است که مهمان با خانه ی میزبان و آداب زندگی در شهر و دیار او آشنا باشد.

کسی که به کوی دوست راه می یابد، باید شیوی زندگی در محضر یار را فرا گیرد و راه و رسم حضور را بیاموزد. حج نمودار قیام و تجلی حرکت عمومی بشریت و کانون دعا و نیاش است؛ و جایگاه وحی و تلاوت قرآن. حج یکی از وظایف عمومی مسلمین و از فروع دین و پرچم بر افراشته ی اسلام است. و یادمان باشد که «و لِلّهِ‌ عَلًی النّاسِ حجّ البَیتِ مَنِ استَطاع».

نتیجه گیری:

حج در مجموعه اعمال و مناسک، تابلویی از تمامیت دین مقدس اسلام و حیات دنیا و آخرت را به نمایش می گذارد، انسان حج گذار را از عالم خاکی به اوج می برد و به عالم قدس و ملکوت پرواز می دهد، و حیات نوینی از معنویت و ارتباط با حق و حضور نزد رب، در کالبد خسته ی حاجی می دمد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد