راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل
راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل

انشانویسی حج- زهرا محمودی از ناحیه 2 اردبیل

تا به حال فکر نکرده بودم که حج یعنی؟ چه کسانی که به زیارت خانه ی خدا می روند چه عکس العملی از خود نشان می دهند یا اصلاً به فکرم هم نیامده بود که آیا یک روزی من هم به زیارت خانه ی مقدسِ خدای یگانه می روم خانه ای که زمین و آسمان همه به دور آن چرخ می زنند؟ هنگامی که هفت و هشت ساله بودم وقتی به آسمان نگاه می کردم و ابرها را می دیدم. به یاد خدا می افتادم که می گفتنــد خـدا در آسمان است با خودم می گفتم خدا در کجای این آسمان به این بلندی است؟ خدا کیست و فرزند او کیست و چرا به کسی که مشکلی داشت می گفتند به خدا توکل کن که خدا گره گشای مشکل- هاست بزرگتر که شدم فهمیدم که خدا کیست او اصلاً فرزندی ندارد و فرزند کسی هم نیست. تنها و یگانه معبودی است که حلّال مشکلات است. از زمانی که حضرت ابراهیم خانه ی خدا را به فرمان خدا با کمک پسرش اسماعیل ساخت. و به فرمان خدا وقتی که می خواست سر حضرت اسماعیل را به عنوان قربانی ببرد رعد و برقی ایجاد شد و گوسفندی ظاهر شد و فرمان رسید که گوسفند را قربانی کن، و با اسماعیل خانه ای به نام من بنا کن پس از ساختن خانه ی خـدا مسلمانان به زیارت آن روی آوردند و هنــوز خانه ی خدا محل زیارت مسلمانان است.

در عید سعید قربان عده ی زیادی به مکه می روند و درکنار خانه ی خدا عبادت می کنند و همه ی مسلمانان در آن روز گوسفند، شتر و گاو را به عنوان قربانی سر می برند و در بین محرومین و نیازمندان تقسیم می کنند. خداوند در قرآن کریم هم به پیامبر می فرمایند که خانه ی مرا برای طواف حاجیان و نماز گزاران و رکوع و سجودکنندگان پاک و پاکیزه کن، مردم را به ادای مناسک حج فرا بخوان تا مردم پیاده و سواره و از هر راه دور و نزدیک به سوی خانه ی من جمع آیند و آنجا کانون وحدت خداپرستان، و مجمع طوایف مختلف بشر برای تبلیغ حقایق توحید و معارف الهی گردد؛ و مؤمنان نام خدا را درایّام معلوم و معین یاد کنند. ما به آنها حیوانات شتر و گاو و گوسفند عطا کردیم تا از آن تناول کرده و فقیران بیچاره را نیز طعام دهند. پس بگو که اعمال و مناسک حج را به جای آرند سر بتراشند و ناخن و موی سر بسترند و به هر عمد و نذری که در حج کرده اند وفا کنند و طواف کعبه را گرد خانه ی عتیق به جای آرند، این است احکام حج و هر کس اموری را که خدا حرمت نماده بزرگ و محترم شمارد البته از آنکه حرمت نداشته مقامش نزد خدا بهتر خواهد بود.

در اینجا منظور من بیان اثرات حج بر زندگی فردی و اجتماعی انسان ها است. کسانی که به حج رفته و روح حج را درک کرده اند، احساس امنیت و آزادگی سبکی دارند چنان که گویی که تازه متولد شده اند. هیچ دردی ندارند، احساس تنهایی نمی کنند همچون پرندگان سبک بال در آسمان پاک زندگی پرواز می کنند، همه زندگی را زیبا می بینند و با مردم به زیبایی رفتار می کنند. آنها حتی منفی ها را هم مثبت می بینند. در زندگی فردی خود به طور پنهانی به فقیران و محرومین نیازمند کمک می کنند. طوفان و غوغایی که در دلشان از عشق به خدا به وجود آمده، آنها را به سوی خدا می کشاند، به سوی آرزوهای والای انسانی در این جهان و جهان دیگر. آنها صدای قلب خود را می شنوند که اگر رو به خدا باشی و ایمانی را که به خدا داری استوارکنی، مثل یک ستون محکم باشی حتماً به آرزوی قلبی خودت می رسی. اگر هم در زندگی فردی خودت ناامید شده ای یقن بدان که ناامیدی از خدا گناهی بزرگ است، که شیطان تو را از زندگی ناامید می کند و تو را به سوی فساد می کشاند. بعد از مدتی متوجه می شوی که چه کارهای بدی انجام داده ای کارهایی که پایانی ندارد و اگر می خواهی مهمترین دشمن خود را بشناسی، بدان که او شیطان است و بعد افرادی که تو را اغفال کرده اند پس اول از شیطان تلافی کن، نماز بخوان که به فرمایش امام عصر(عج) هیچ چیزی مانند نماز نمی تواند پشت شیطان را به خاک بمالد. پس نماز بخوان و شیطان را به خاک ذلّت بیفکن و بعد از کارهای بد و اخلاق نادرست دوری کن.

اثر حج در زندگی اجتماعی افراد: در جامعه هر چه تعداد به حج رفتگان ِواقعی و حاجیان ِراستین خدا بیشتر باشد، جامعه رشد و تعالی بیشتر خواهد یافت. گرمای نفس پاک آنها باعث ذوب شدن کدورت فساد و گناه در جامعه خواهد خواهد شد. گرایش به خوبی ها و زیبایی بیشتر شده مؤمنان خواهند توانست جامعه ی سالم تری خلق کنند.

رها شدن در امواج مهر الهی مهمترین نتیجه حج است. جایگاه خداوند در مکانی است که انسان با تمام گناهان خویش باز هم رو به سوی او می رود و در مقابل او با قلبی آلوده به زانو در می آید و خداوند جان دوباره به او می دهد.

هنگامی که در حج لباس احرام می پوشــد با خدا پیمان می بندد و از گناهان خـود باز می گردد و هنگام بازگشت قلبش پاک است مثل اینکه تازه متولد شده است. باز می گردد و پاکی دل خود را در بستر جامعه هم جاری می سازد. و آن وقت آن جامعه، برترین جامعه ی الهی خواهد بود که در آن بوی محمد و بقیع و کعبه جاری است و شیطان اجازه ی ورود به این جامعه را ندارد، چرا که آن جامعه ی آرمانی به دست ِزائران واقعیِ کعبه و محمد(ص) بنا شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد