راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل
راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل

انشانویسی حج- الهام احدی از منطقه ارشق

به عنوان کسی که هنوز این فریضه ی عظیم و متعالی را تجربه نکرده ام تنها می توانم از نگاه تنگ و چشم زمینی خود آنچه را که شنیده و دیده ام به اختصار بیان کنم. فریضه ی حج متعالی ترین نوع ارتباط با خداست و ما تمام نظم و یکپارچگی را که در بین سیارات و منظومه ی شمسی سراغ داریم می توانیم یک جا در فریضه ی حج مشاهده کنیم، در واقع حج کلاس انسان سازی است برای کسانی که می فهمند، می اندیشند و پی می برند. مدرسه ای که شاگردانش کسانی هستند که با عقاید، سلیقه ها، زبان ها، و فرهنگ های مختلف معلم یکدیگرند، و چیزهای زیادی در این مدت از همدیگر می آموزند و بیشتر از گذشته با همدیگر اتحاد دارند و با لباس های یکدست سفید که نشانگر برابری و برادری و وحدت آنان است همگی به یک شکل و در یک مکان به دیدار معبودشان می شتابند. در این مکان هیچ سفیدی را از سیاهی و هیچ نژادی را از نژاد دیگر نمی توان جدا کرد و هر کدام را با عنوان خاصی شناخت، هر چیزی بوی خداپرستی و مهربانی و احساس بی چیزی و بی مقدار بودن و بندگی در برابر خدا را می دهد. از زر و زیور و ناملایمات روزگار هیچ خبری نیست و همه یکرنگ اند و باهم این فریصه را انجام می دهند. باهم مکه را طواف می کنند که این چرخیدن به دور خانه ی کعبه درست شبیه چرخیدن زمین و ماه است به دور خورشید اینها همه درس خدا شناسی است که در این فریضه ی عظیم و باشکوه انسان می تواند یاد بگیرد. و بنای خانه ی کعبه از آنجایی شروع شد که خداوند به حضرت ابراهیم امر فرمود که خانه ی کعبه را بسازد و خداوند متعال پی های کعبه را از بهشت برای او فرستاد و یکی از این پی ها سنگ حجرالاسود بود که از برف سفیدتر بود وقتی اسماعیل و ابراهیم(ع) کعبه را بنا کردند دو در برای آن گشودند یکی از جانب مشرق و دیگری به طرف مغرب. وقتی ساختن خانه ی کعبه تمام شد خداوند به ابراهیم واسماعیل فرمان حج داد، و چنین شد که مردم شیفته و مشتاق شدند تا به دعوت پروردگار خویش به حج بروند. مراسم حج همه ساله در ایام خاصی انجام می گیرد و عبادتی است عظیم که نشانگر اتحاد و بزرگی امت اسلام است. حج یکی از مهمترین عبادات است و یک عمل اسلامی محسوب می شود و بر هر انسان مستطیع و مکلف لازم است که در عمر خود حداقل یک بار عبادت حج را انجام دهد تا شکوه و قدرت و عظمت اسلام را از نزدیک نظاره کنند وبیندیشند که این عبادت هم از نظر سیاسی و اجتماعی بسیار مفید می باشد. زیرا در این عبادت مسلمانان می توانند با یکدیگر آشنا شده و در مورد منافع و ضررهای دنیای خود گفتگو کنند و در کنار هم از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. حاجیان پس از این مراسم شکوهمند، با لباسهای سفید و جامه هایی که نشانگر خلوص نیت آنهاست به دور خانه ی خدا می چرخند، این کار هفت بار تکرار می شود، هفت بار تکرار مانند چرخه ی زندگی هر حرکت هر تکرار و هر نشانه ای مفهوم و دلیل بخصوصی دارد. خداوند در حج به حاجی می گوید که: تو کسی هستی که من، تنها من قادر به آفرینش و چرخانیدن زندگی تو در روی این زمین پهناور هستم. و حاجی می گوید: به من یاد دادی ای خدای آسمانها که تنها تو را بپرستم.

حال در این مراسم عظیم خداوندگار به همه بندگان می گوید که: نه تنها من شما را آفریدم، بلکه این نشانه ها، نشانه ی قدرتمندی من از جهات دیگر است. همانگونه که پیامبر اکرم هم فرموده اند: هرکه دوست دارد خیر دنیا و آخرت نصیبش شود به حج برود.  کسی که به حج می رود هنگام برگشت از این زیارت خیر و برکت فراوانی به دیار خود خود می آورد. کسی که مستطیع است و رفتن به حج بر او لازم است اما این عبادت عظیم را به جای نمی آورد نامسلمان از دنیا می رود و پس از مرگش افسوس می خورد که اگر به این زیارت می رفتم نیمی از گناهانم بخشیده می شد و الان در عذاب و ناراحتی نبودم، دیگر اینکه شکوه و عظمت این عبادت را از نزدیک مشاهده نمی کند. کسی که از دنیا رفته و نتواند این زیارت را انجام دهد کس دیگری می تواند به جای او عبادت حج را انجام دهد.

مستطیع یعنی کسی که توانایی مالی و بدنی داشته باشد، یعنی بتواند به سفر حج برود و مخارج سفر خود و هزینه ی زندگی خانواده ی خود را بپردازد و پس از بارگشت نیز برای ادامه ی زندگی راه در آمدی داشته باشد تا به وسیله ی آن خود و خانواده اش بتوانند به زندگی ادامه دهند. غیر از اینها هم، حج اسرار نهفته ی دیگری دارد که قلم من از شمردن آنها عاجز است.

نظرات 2 + ارسال نظر
عالی بودخیلی عالی 28 دی 1394 ساعت 01:02

حسین 28 دی 1394 ساعت 01:04

ماه بودماه عاشقش شدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد