راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل
راهیــان معـرفــــــت

راهیــان معـرفــــــت

ستاد عمره‌ و عتبات دانش آموزی استان اردبیل

انشانویسی حج- فاطمه مقرب از ارشق

بر هر انسانی لازم است که برای تولدی دوباره به زیارت ائمه رهسپار شود و با رفتن به زیارت ائمه گناهان، زشتی ها و معصیت های زندگی را از خود دور کند. انسان اگر به زیارت ائمه دعوت شد ابتدا باید هدفش را مشخص کند و هدفش جز نزدیک شدن به ائمه، خدا، پاکی، صداقت و زیبایی روح چیز دیگری نباشد و کورکورانه به زیارت ائمه مشرف نگردد.

کسانی که توانایی مالی و جانی دارند بر آنها واجب است که به زیارت ائمه بروند البته لازم به ذکر است که: گاهی موقعیتی به وجود می آید که انگار انسان همه ی ائمه را زیارت کرده است؛ یعنی گاهی کسانی در اطراف ما هستند که نیاز شدیدی به ما دارند، اگر کسی قصد رفتن به زیارت ائمه را کرده است در صورتی که مسلمانی نیاز شدیدی به وی دارد و از او طلب کمک می کند در این صورت باید به وی کمک کند.

حال اگر انسانی وضع مالی مناسبی داشت و درحالیکه از وضعیت همسایه ها و اطرافیان، و خانواده اش آگاهی دارد و مطمئن است که کسی به کمک او نیازی ندارد، می تواند ابتدا رفتار، اخلاق، قلب، جسم، ذهن، روح و وجدان خود را کم کم اصلاح کند وبه خدا و ائمه نزدیک تر شود و به آنها توسل کرده، هدف خود را از زیارت معین کرده، و آماده ی رفتن به زیارت شود. حال می خواهم در مورد مکه صحبت کنم. فضیلت زیارت حضرت محمد(ص)، فاطمه زهرا(س) و دیگر ائمه را خواهم گفت: مکه جایی است که قرآن در آنجا برحضرت محمد(ص) نازل گردید همچنین می دانیم که خانه ی کعبه به دست حضرت ابراهیم و پسرش اسماعیل بنا شده است و امام علی(ع ) نیز در آن مکان متولد شده اند و همه ی مسلمانان به سوی خانه ی کعبه نماز به پای می دارند و این نشانگر اتحاد و همبستگی مسلمانان است، و چه مکانی بهتر و پر فضیلت تر از این مکان؟

معمولاً مسلمانان در ماه ذیحجه به حج می روند. وقتی که انسان به مکه وارد می شود تمام ائمه را احساس می کند، خدا را، آزادی را، صداقت را، پاکی و زندگی زیبا را، از هر غصه و اندوهی دور می شود، به غصه های دنیا پشت می کند و آزاد و رها در آسمان مکه که بوی بهشت از هر سوی احساس می کند، پس چرا نرویم و آزادی را احساس نکنیم.

هنگام ورود به مکه لباس سفیدی که دوخته شده نباشد پوشیده و برای ورود به خانه ی کعبه باید از خدا و ائمه اجازه گرفته وبا شادی و روح خدایی پرواز کنان به سوی خانه ی خدا پرواز کرد.

هنگام زیارت خانه ی کعبه باید به دور آن چرخید و تمام گناهان را از جسم و روح دور کرد، و برای خود و دیگران طلب آمرزش و مغفرت نمود. در خانه ی کعبه مکان مخصوص وجود دارد که افراد می توانند به شیطان، همان دشمن انسان، سنگ پرتاب کنند و به عنوان قربانی گوسفند یا بزی را ذبح کرده و بین مردم تقسیم نمایند.

اگر روزی خداوند ان شاءالله زیارت حج را قسمت ما هم کرد باید بدانیم که خدا و ائمه ما را دوست دارند وخودشان ما را دعوت کرده اند و این سعادت بزرگی است که نصیب ما شده پس باید از این فرصت طلایی استفاده کرد، همانگونه که در ابتدا اشاره کردم باید برای رفتن آماده شویم یعنی هدف را مشخص کنیم. اگر قلب کسی را شکسته ایم یا کار ناپسند و ناشایست کرده ایم آن را با خوبی جبران  کنیم. قلب و جسم مان را پاک کرده و در حین سفرت قرآن یا زندگی نامه ی ائمه را مطالعه کنیم تا بیشتر از شخصیت والای آنان آگاه شویم و از زیارت خود بهره ی بیشتری برده و به سعادت برسیم.

هنگام وارد شدن به خانه ی کعبه باید آسمان، زمین، انسان، دنیا، و آخرت را جور دیگری دید حج در زندگی انسان تأثیر چشم گیری دارد به شرطی که بادیده ی دل به مکه وارد شویم. مکه باعث می شود که انسان از غلفت و جهل دور شود، خود را پیدا کند، چشم و دلش باز شود، حقایق را ببیند، آخرت را، خدا را، ارزش نفس کشیدن را بداند و به زندگی با تفکر و اندیشه نگاه کند. حج باعث می شود که انسان پاکی و صداقت جسم و روحش را چند برابـر کند. روح پاک و روشنی را که خداوند بعد از 40 روز در رحم مادر به او می دهد را دوباره به دست آورد. روح و جسمش سبک شوند و پرواز کنند به سوی خدا، حقیقت، حقیقتی که همه ی ما انسان ها آن را نادیده می گیریم و بادیده ی دل به آن نگاه نمی کنیم و وقتی به خود می آییم که گاهی دیر شده است؛ پس باید از این فرصت ها استفاده نمود و برای اینکه زیبایی های زندگی و قدرت خدا را احساس کرد باید به مکه رفت. باید به مکه رفت تا از کارها و رنج های دنیا دور بود و برای چند روز هم که شده خود را از غرق شدن در امور دنیوی نجات داد و آورد که زندگی این دنیا فنای است. مکه به ما ثابت می کند تا آگاه باشیم از آخرت، از گناهان، از مرگ، از سرانجام بدی ها و به ما فرصت می دهد تا بدی ها را با خوبی ها جبران کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد